Sidor

fredag 12 april 2013

Återbruk

Hur ska man hinna med allt?
Livet snurrar på och då våren kommer finns det så mycket man vill göra!
Idéer snurrar och kreativiteten får tävla med orken och alla måsten.
Har man ett gäng barn, tar deras liv mycket tid i anspråk också. Det är tandläkarbesök, utvecklingssamtal, aktiviteter, läxor... 
Mitt i detta är det även bokslutstider och tider då man bör se över om man kan hitta bidrag/stöd till sitt företagande.

Det här med bidrag/stöd är ju en djungel. Det finns Östsam, Jordbruksverket, Tillväxtverket, Länsstyrelsen, Eu, osv - men på något sätt tycks alla hänga samman. Men tydligt är att det kanske kan finnas en möjlighet för mig som kvinna och bosatt på landsbygden att få någon typ av stöd. Jag får nog ringa till lämplig person och få lite personlig rådgivning!
Men mitt i allt hinnande har vi faktiskt varit lite kreativa.
Jag har bla hittat några mycket fina fat som har blivit kakfat. Passionen finns kvar, men är för tillfället på sparlåga.

Även om det är många bollar i luften, har jag faktiskt kommit ihåg att vattna mina små plantor. En del har jag även planterat om. Grönsaker och blommor i blandad kompott. Jag längtar bara på att nattens minusgrader ska övergå till plusgrader. Då kommer glasverandan ockuperas av små plantor. Verandan är ett perfekt ställe för tillväxt. Även några av mina pelargoner lyckades övervintra nere i vår källare. De får nu börja spira i solen på glasverandan.


Min man har hittat andra områden där man kan återanvända porslin och göra något nytt. Glasverandan lyses på kvällen upp av lampor i olika färger. Dessa är gjorda av gamla flaskor. 
Eller varför inte en mindre lampa av en kopp? Det är inte lätt att hitta koppar i rätt storlek, men här är en som är köpt i Litauen.

Det märks att vi pratar en hel del om våra idéer, för barnen börjar nu komma med egna idéer om vad man kan tillverka. Varför inte göra en taklampa av ett gammalt (uppätet) påskägg eller av en tillbringare, ja där kan man hitta inspiration! Vi fick idén att även göra en taklampa av ett fat.

Ett annat område som vi experimenterar kring är tillverkning av smycken. Detta är något som många redan gör - men vi vill återanvända gammalt... Så varför inte använda sig av silverbestick! Min man plockar fram sina skapartalanger vilket resulterade i att lillflickan och jag fick varsitt armband.

Ja, det är tur att barnen är sjuka ibland, så att man får vabba... (får man säga så?) När huset är upp och ner och man inte hinner med, kan det faktiskt kännas bra med ett samtal från dagis där de meddelar att lillflickan inte orkar vara kvar. Visst blir jobbet drabbat och man känner självklart att arbetet inte blir så bra som man skulle vilja - men man kan ju inte vara perfekt överallt hela tiden. Det kallas väl att "gilla läget" eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar